تبلیغات
امام موسی كاظم علیه السلام - با امام كاظم(علیه السلام) در سایه قرآن
 
امام موسی كاظم علیه السلام
درباره وبلاگ


امام كاظم‏ علیه السلام: إیّاكَ أن تَمنَعَ فی طاعَةِ اللَّهِ فَتُنفِقُ مِثلَیهِ فی مَعصِیَةِ اللَّهِ؛
مبادا از خرج كردن در راه طاعت خدا خوددارى كنى، و آن‏گاه دو برابرش را در معصیت خدا خرج كنى.

مدیر وبلاگ : رحمان نجفی
نویسندگان
نظرسنجی
بیشترین علاقمندی شما در این وبسایت؟








با امام كاظم(علیه السلام) در سایه قرآن
نویسنده:على مختارى
منبع:ماهنامه كوثر

آداب تلاوت

1 صداى زیبا و حزن‏آور

عالم بزرگوار شیخ مفید(ره) مى‏نویسد: طبق ادله گذشته،آن حضرت دانشمندترین مردم زمانه بود و بیش از همه حافظ كتاب الهى وخوش‏صداترین آنان در قرائت قرآن بود. هنگام قرائت، آهسته و حزن‏آور مى‏خواند ومى‏گریست و شنوندگان هم گریه مى‏كردند، اهل مدینه او را «زین المجتهدین‏»مى‏نامیدند. (1)
در روایتى دیگر آمده است:(و كانت قراته حزنا) یعنى قرائت آن‏حضرت حزن‏آوربود. (2) به ابرهه مسیحى فرمود: «با كتاب خودت چقدر آشنایى؟ پاسخ‏داد: به متن و تاویل آن آگاهم، هشام مى‏گوید: حضرت كاظم(ع) شروع كرد به قرائت‏انجیل، آنگاه ابرهه گفت: «حضرت مسیح این‏چنین مى‏خوانند و جز او هیچ كسى چنین‏نخوانده است و از پنجاه سال پیش تا كنون در جستجوى چنین شخصیتى بودم‏» و دراین هنگام، ابرهه به دست امام مسلمان شد. (3)

2 ترتیل

یعنى حروف كاملا ادا وبیان و وقوف رعایت گردد.
حضرت كاظم(ع) مى‏فرماید: از پیامبر اكرم در باره معناى «و رتل القرآن‏ترتیلا» (4) پرسیدند، در پاسخ فرمود:
بینه تبیانا و لا تنثره نثر الرهل و لا تهذه هذالشعر، قفوا عند عجائبه و حركوابه القلوب و لا یكون هم احدكم آخر السوره. (5)
یعنى قرآن را واضح و كاملا روشن‏بیان كن و حروفش را مانند رمل و شن‏هایى كه باد یكباره مى‏پاشد بر روى هم نریزو آن را مانند شعرخوانى پشت‏سر هم و با شتاب مخوان; نزد شگفتیهاى قرآن‏بایستید و دلها را با آن تكان دهید و همت و نظر شما رسیدن به آخر سوره‏نباشد، یعنى به كیفیت‏بپردازید نه به كمیت. (6)

3 ارج نهادن به حاملان قرآن

آن حضرت در حدیثى از جد بزرگوارش نقل مى‏فرماید: خداى تعالى بخشنده است و جودرا دوست دارد و كارهاى عالى را دوست مى‏دارد و از كارهاى پست ناخرسند است وواقعا از احترام به جلال الهى بزرگداشت‏سه گروه است:
الف) ریش سفید مسلمان،
ب) امام عادل،
ج) آن كسى كه حامل و تسلیم قرآن كریم است‏به گونه‏اى كه نه اهل غلو است ونه از بار تكالیفش شانه خالى مى‏كند. (7)

4 اهداى ثواب قرائت‏به معصومان(ع)

على بن‏مغیره به امام كاظم(ع) مى‏گوید:
پدرم از جد شما پرسید آیا رواست‏شبى یك ختم قرآن بخوانم؟
جد شما فرمود: هر شب. دوباره پرسید: آیا در ماه رمضان هم؟ جد شما فرمود: درماه رمضان نیز، جدم عرض كرد: بلى هر چه توانستم.
و برنامه پدرم این بود كه در ماه رمضان چهل بار قرآن را ختم مى‏كرد; و من نیزپس از پدر قرآن مى‏خوانم بیشتر و گاهى كمتر از پدرم، كم و زیادیش بستگى داشت‏به اندازه فرصت و فراغت و یا كار و سرگرمى و نشاط و بیماریم و هنگام عیدفطر، قرآنهایى كه خوانده بودم، یك ختمش را براى رسول اكرم(ص) یكى براى‏على(ع)، یكى براى فاطمه(ع) و همچنین براى هر كدام از امامان تا به شما رسیدو یكى هم براى شما قرار مى‏دادم، از هنگامى كه خدا این بینش و حال را به من‏عنایت كرده است و در سلك پیروان شما قرار گرفته‏ام.
حال آیا براى خودم نیز پاداشى هست؟ حضرت فرمود: پاداش تو آن است كه در قیامت‏با آنها هستى، گفتم الله‏اكبر، آیا چنین اجرى دارم؟ حضرت سه بار فرمود:
بلى. (8)

شیعه و قرائت قرآن

حضرت كاظم به مردى فرمود: آیا دوست دارى در دنیا بمانى؟ پاسخ داد:
بلى، پرسید: براى چه؟ گفت: به خاطر قرائت قل هو الله احد، آنگاه حضرت ساكت‏شد و پس از زمانى گفت: اى حفص! هركس از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن راخوب نداند، در عالم برزخ آموزش داده مى‏شود تا خدا به واسطه آن درجه و مقامش‏را بالا ببرد زیرا درجات بهشت‏به قدر آیه‏هاى قرآن كریم است: به قارى گفته‏مى‏شود: بخوان و ترقى كن پس او مى‏خواند و ترقى مى‏كند. حفص گوید:
در عمرم ندیدم كسى را كه از امام كاظم (ع) بیشتر خدا ترس و به رحمت‏حق‏امیدوارباشد و قرآن خواندنش همراه با حزن بود و گویا هنگام قرائت‏به شخصى‏خطاب مى‏كند. (9)

پرهیز از بحثهاى بى‏فایده

همچنانكه امروزه، پرداختن به طرح و حل بسیارى از معماهاى قرآنى، وقت‏گیر،كم‏فایده و مایه غفلت از اهداف اصلى قرآن كریم است، در گذشته نیز مباحثى‏چون مخلوق بودن یا قدیم بودن قرآن، به صورت مشكلى جنجالى درآمده بود ومایه درگیرى و خونریزى‏ها و اتلاف وقت و... مى‏شد. هنگامى كه در این باره ازامام كاظم(ع) نظرخواهى و گفته شد مردم در این باره اختلاف دارند برخى‏قرآن را مخلوق مى‏دانند و بعضى غیر مخلوق; فرمود: من آنچه را آنان مى‏گویند، نمى‏گویم ولى مى‏گویم: «انه كلام الله‏» قرآن سخن خداست. (10)
این روش و منش‏باید سرمشق امروز و همیشه ما باشد، كه از مباحث نظرى بى‏فایده و مشكل‏آفرین‏بپرهیزیم.

عنایت‏به تفسیر قرآن

به جاست كه قارى به معنى و تفسیر هم توجه نماید، در سخنان امام كاظم(ع)مواردى از تفسیر آیات بیان شده مثلا «توبه نصوح‏» در آیه‏«یا ایها الذین آمنوا توبوا الى الله توبه نصوحا» (11) را چنین تفسیرمى‏فرماید: بنده به درگاه خدا توبه مى‏كند و دیگر برنمى‏گردد و توبه نمى‏شكند وبراستى كه محبوبترین بندگان خدا در پیشگاه حق، فریب خوردگان‏توبه‏كننده‏اند. (12)

تفسیر واژه‏هاى مشكل

در تفسیر «الذین هم عن صلاتهم ساهون‏» (13) سهو در نماز را تضییع‏نماز مى‏داند. (14) و یا در تفسیر «الله الصمد» (15) مى‏فرماید: «الصمد الذى‏لا جوف له‏» (16) یعنى صمد كسى است كه توخالى نیست; بدیهى است كه اجسام همه‏توخالى و داراى هسته مركزى و پروتون هستند، و طبق این تفسیر صمد یعنى غیرمادى و غیر جسم.

بیان مصداق و مورد آیه

شان نزول و یا روشن‏ترین مصداقهاى برخى آیات، در سخنان امام بیان شده‏است مثل مصداق «ماء معین‏» كه منظور از آن غیبت‏حضرت مهدى امام زمان(ع)است. در این آیه از انسان سؤال شده: «قل ارءیتم ان اصبح ماوكم غورا فمن‏یاتیكم بماء معین‏» (17) یعنى بگو: به من خبر دهید، اگر آب شما فرو رود،چه كسى آب روان برایتان خواهد آورد؟
و در توضیح «فجار» در آیه: «كلا ان كتاب الفجار لفى سجین‏» (18) مى‏فرماید:
بدكاران و فاجران كسانى هستند كه در حق ائمه (علیهم السلام) نافرمانى و برآنان قلدرى كردند. (19) گفتنى است كه بیشترین تفسیرهاى آن بزرگوار در شرح‏آیه‏هایى است كه در اثبات امامت و رهبرى و یا بیزارى و مذمت منحرفان از امامت‏نازل شده است.
در معرفى مهم‏ترین مصداق منافقان، كسانى را نشان مى‏دهد كه به ولایت‏حضرت‏على(ع) ایمان نمى‏آوردند، قرآن كریم مى‏فرماید:
«هنگامى كه منافقان نزد تو آیند مى‏گویند:
«ما شهادت مى‏دهیم كه یقینا تو رسول خدایى‏» خداوند مى‏داند كه تو رسول اوهستى، ولى خداوند شهادت مى‏دهد كه منافقان دروغگو هستند...» (20)
این به خاطرآن است كه نخست ایمان آوردند سپس كافر شدند از این‏رو بر دلهاى آنان مهرنهاده شده و حقیقت را درك نمى‏كنند. امام(ع) مى‏فرماید: منظور منافقانى است كه‏نخست ایمان آوردند به رسالت پیامبر(ص) و سپس به لایت‏حضرت على(ع) وصى آن‏حضرت كفر ورزیدند.

ثواب تلاوت

در سخنان امام(ع) ثواب و آثار تلاوت بسیارى‏از آیه‏ها و سوره‏ها بیان شده كه نمونه‏هایى را مرور مى‏كنیم:
1 هرگاه از چیزى ترسیدى صد آیه از هر جاى قرآن كه خواستى، بخوان، آنگاه‏سه بار بگو: اللهم اكشف عنى البلاء. (21)
2 امام كاظم(ع): نسیم رحمت الهى در هر روز جمعه هزار بار مى‏وزد، و به هربنده‏اى هر چه خدا بخواهد مى‏دهد پس هر كه بعد از عصر جمعه صد بار سوره قدر رابخواند خداوند آن هزار رحمت و همانند آن را به او مى‏بخشد. (22)

پى‏نوشت‏ها:

1 ارشاد مفید، ص 235; بحارالانوار، ج 48، ص 102.
2 كافى، ج 2، ص‏606، به نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 11.
3 بحارالانوار، ج 48، ص 104.
4 سوره مزمل، آیه 4.
5 بحارالانوار، ج‏76، ص‏63; مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 44.
6 مسند الامام الكاظم(ع)، ص 44، نقل از بحارالانوار، ج 92، ص 215.
7 بحارالانوار، ج 92، ص 184.
8 كافى، ج 2، ص 418; مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 98.
9 همان، ص‏606; نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص 11.
10 توحید صدوق، ص 224; مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص‏7.
11 سوره تحریم، آیه‏77.
12 تفسیر نورالثقلین، ج 5، ص 374; مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 42، بااندكى تفاوت.
13 سوره ماعون.
14 مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص‏47.
15 سوره توحید.
16 مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 48.
17 سوره ملك، آیه 30.
18 سوره مطففین، آیه 8.
19 مناقب ابن شهرآشوب، ج 2، ص 352، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص‏46.
20 سوره منافقون، آیه‏3 1.
21 مناقب ابن شهرآشوب، ج 1، ص‏559، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ص 41.
22 ثواب الاعمال، ص‏157، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص 11.
23 امالى صدوق، ص 361، نقل از مسند الامام الكاظم(ع)، ج 2، ص‏9.



نوع مطلب : مقالات، كتابخانه، امام موسی کاظم علیه السلام، احادیث و سخنان گهربار، 
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
امکانات جانبی

سوره قرآن